Wishlista – archiwum

To jest archiwalna lista życzeń, zamrożona 9 czerwca 2010. Aktualną znajdziesz tutaj.

Zamówienia na opisy statków

Czekamy na dane, grafikę itp…

  • Luxury 5000 (5)
  • krążownik Liberator
  • Miecz Ciemności
  • myśliwiec Aleph (gdy będzie grafika)
  • Space ARC Star Cruiser?
  • TIE Hunter?
  • korweta Crusader?
  • Jedi ambassadorial shuttle (Clone Wars)
  • Republic light cruiser (Clone Wars)
  • rebelianckie stacje kosmiczne z EAW
  • Arc Hammer

Nowsze obrazki dla…

  • HT-2200

Uzbrojenie

Opisy do rozbicia na drobne :)

Porównywarka

  • Wyróżnianie kolorem najwyższej i najniższej wartości
  • Kasowanie wszystkich elementów w schowku jednym przyciskiem
  • Layout: więcej miejsca w poziomie (więcej opisów)
  • AJAX – usunięcie przeładowywania stron przy dodawaniu/kasowaniu

W opisach i danych statków

  • Prezentacja przedziału czasowego dla danej jednostki
  • Opisowe określenie klasy danego statku kosmicznego

Inne sekcje

  • Taktyka walk myśliwskich i liniowych

Oddawać głosy i składać propozycje można oczywiście mailem albo w komentarzach. Kolejność będzie zależała m.in. od powodzenia danej jednostki wśród P.T. Gości, ale także od admiralskiego kaprysu i aktualnej dyspozycji sluisjańskich wyrobników ;)

Horizon-class Star Yacht

komentarzy 205 to “Wishlista – archiwum”

  1. byq Says:

    Punworcca 116

  2. Martinus Says:

    Jestem za fregatą Pelta.

  3. Adam_K Says:

    Lucrehulk – rdzeń

  4. KrisSWD Says:

    Mój głos na Peltę :)

  5. Ven Says:

    A mogę poprosić grzecznie o C-9979 landing craft i Belbullab-24 strike bomber? ^^ I mój głos na Rdzeń Lucrehulka!

  6. KrisSWD Says:

    Hmmm… Mnie zainteresował kwiatek pod nazwą Pinook Fighter, który znalazłem na starwars wiki… Dało by się coś zrobić, aby i na SV się znalazł?

    • Z Pinookiem będzie problem, bo poza XWA o ile pamiętam nigdzie się on nie pojawiał, a i tam był w zasadzie jedynie zapchajdziurą. Ale postaram się wykopać co się da – także jeśli chodzi o dane techniczne.

  7. byq Says:

    dlugo juz bez premiery :((

    • Powodów jest kilka. Dlaczego ostatnio nic nie było, wyjaśnią notki Rozmowa pod sykomorą i Nowości bliskowschodnie.
      Niestety w najbliższym czasie aktualizacje Sluis będą również rzadsze, a przyczyny wyjaśni np. ten artykuł (choć jest w nim sporo bzdur). Chętnie zarabiałbym na życie przy pomocy Sluis, ale póki to tak nie działa, to trzeba się będzie nachodzić…

  8. Ven Says:

    Yeah! :)
    Super, dzięki wielkie za barkę! Gratuluję (jak zwykle) solidnego opisu i dbałości o szczegóły :)

  9. byq Says:

    dobry opisik. NAprawde dobry

  10. KrisSWD Says:

    Admirale!
    Moje podziękowania za myśliwiec „Pinook” :)
    Właśnie takie drobne perełki nadają blasku Sluis Van.

  11. barttollo Says:

    Jeśli załoga stoczni będzie mieć czas i materiały
    to proszę o „pogromcę słońc”.
    Taka miła zabaweczka.

  12. Londevin Says:

    Dzięki za świetne opisy. Oby tak dalej. Ja też jestem za pogromcą słońc.

  13. barttollo Says:

    Dziękuje za opis ‚Pogrmcy Słońc’.

  14. Londevin Says:

    Świetny opis pogromcy. Dzięki!!!

  15. Londevin Says:

    A ja prosiłbym jeszcze o „Cień Łotra” z TFU, bo wydaje mi się, że go niema. A co do upgradu strony to na razie mi się podoba, ale zobaczymy z czasem czy nowa organizacja strony nie wpłynie na wygodę i przejrzystość opisów.

  16. byq Says:

    XS-800 light freighter

  17. Brak Says:

    Bombowiec neutralizer i CF9 Crossfire.

    • Brak Says:

      Zapomniałem poprosić o Cutlass-9,Mantę,Niszczyciel Gwiezdny typu Gladiator z Imperialnej wojny domowej.

  18. byq Says:

    och jak na zawołanie dostalem xs jestem taki… wzruszony:P

  19. Osse Says:

    A ja, proponuję utworzenie kategorii „superbronie. I, jeśli ktoś posiada taką wiedzę zapytam oto, co stało się z drugim przejętym przez Nową Republikę Superniszczycielem. Lusankya wyląowała w Światostatku, a „ten drugi”?

    • Brak Says:

      Popieram ten pomysł .Przebudowana Lusankya z trzema innymi okrętami pod koniec istniena pełniła rolę superbroni.

    • „Ten drugi” SSD to Guardian, przejęty z rąk Drommela w opowiadaniu opublikowanym w którymś ze SWAJ. Potem walczył trochę z Resztkami Imperium, podem z Yuuzhanami, a co dalej – póki co nie wiadomo…

      W kwestii superbroni zaś – myślałem nad taką sekcją (ostatnio przy okazji Pogromcy Słońc), ale nie do końca wpisuje się ona w strukturę innych działów… Trzeba by chyba zmienić „stacjonarne” na „inne” i tam to dać… A co wtedy z platformą oblężniczą, która zostanie sierotą? Też do superbroni?

      • Brak Says:

        Platforma oblężnicza też superbroń (przynajmniej częściowo).

  20. Londevin Says:

    Świetny opis Rogue Shadow. Dzięki i pozdrawiam!

  21. Brak Says:

    Poproszę o myśliwiec typu Aggressor.Moim zdaniem wszystkie jednostki poza Drochem , Promem typu Nune i Horizon-class Star Yacht powinny być jak najszybciej opisane.

    • Brak Says:

      To oc co proszę to jednostki bojowe lub chociaż silnie uzbrojone.

  22. Brak Says:

    Proponuje utworzenie kategori niekanoniczne na przykład liberator,tartan.

    • Tartan jest już coraz bardziej kanoniczny, Liberator pewnie w końcu też… Nawet Dauntless mignął mi gdzieś w jakimś źródle (może w Atlasie), mam więc tylko nadzieję, że jakoś sensownie je zracjonalizują…

      • Brak Says:

        Nich więc Admirał sprawdzi jeszcze raz,a jeśli znajdzie to niech będą opisane.

  23. Brak Says:

    Czy ktoś tu zagląda????

  24. oskarboss Says:

    witam prosiłbym o opisy Kaloth-class battlecruiser ,Space ARC Star Cruiser i Etti-class Light Transport

  25. byq Says:

    top ja bym poprosił rihkxyrk’a ;)

  26. beno Says:

    a ja o Luxury Yacht 5000

  27. Brak Says:

    Długo bez nowości.

    • Brak Says:

      Długo bez newsów . :(

      • Nie minął jeszcze ustawowy tydzień ;)

        • Brak Says:

          Tydzień ? Aż tak długo trzeba czekać ? Powinien być 1 góra 2 dni.

          • Słuszny postulat. Niestety, żeby to osiągnąć, SV musiałaby chyba być płatna… Albo przynajmniej dotowana przez UE :D Nie ukrywam, że jest to kuszący pomysł, ale chyba póki co mało realny…
            Tymczasem proszę o cierpliwość, już powoli nadchodzi pożądany Gladiator.

          • Brak Says:

            Domyślam się , że admirałowi chodzi gwiezdny niszczyciel typu gladiator , ale niech będzie też więcej statków i niech admirał zajmie się też uzbrojeniem , bo mało sprzętu bojowego (przynajmniej według mnie).

          • Brak Says:

            Mnie nudzi długi czas między pojawieniem się newsów ,bo już kiedy się pojawiają to j natychmiast czytam.

          • Brak Says:

            Długo bez newsów. :(

          • Brak Says:

            Minął tydzień ,a newsów brak.

          • Brak Says:

            No i co z newsami ? Zwykle były w nidzielę tylko ostatnio w poniedziałek , więc powinny być .

          • Niestety trochę się opóźnią, od trzech dni jestem w trasie. Tym razem czymś w rodzaju Phoebosa ;)

  28. Brak Says:

    Poproszę o dernaughta.

  29. Brak Says:

    Wielkie dzięki za nowe statki (nie mam żadnej gry o gwiezdnych wojnach) . Poproszę o jak najwięcej okrętów .

  30. Brak Says:

    Poproszę o pociski diamentowo-borowe i inne uzbrojenie np.działo elektromegnetyczne (to z kanonierki LAAT/i).

  31. byq Says:

    kurczę ale nie bylo fregaty Interceptor i rihkxyrka… EaW jeszcze nie skończone:P

  32. Brak Says:

    Szkoda ,że nie rozwija się uzbrojenie działa elektromagnetyczne ,pociski dimentowo-borowe ,torpedy plazmowe ,turbodoładowane lasery i rakiety protonowe ogłyby się znależć .
    PS Zapomniałbym poprosić o myśliwiec typu Aleph.

    • Brak Says:

      Zapomniałem o laserze kompozytowym. :)

      • Brak Says:

        Znalazłem w ołonach energetycznych miotacz plazmy ,czyli kolejna ciekawa broń.

  33. beno Says:

    Poproszę o Gozanti Cruiser i ILH-KK Citadel-class civilian cruiser

  34. Brak Says:

    Powinny być opisane różne żagle np. słoneczny (ten z żaglowca Dooku) ,na lasery ultrafioletowe i tachjony.

  35. Brak Says:

    Nowe opisy są niezłe. Ciekawy jestem tylko czy pocisk diamentowo-borowy jest silniejszy od bateri ISD2.

    • Dzięki.
      Wyjaśnienia kwestii interesującej Ciebie niestety w żadnych źródłach nie znalazłem, ale za to przy okazji poszukiwań trafiłem na ciekawostkę: Suprosa, która jest powszechnie uważana za Mobqueta Custom, w pierwszym podejściu – w Shadows of the Empire Sourcebook WEGu – była zmodyfikowanym frachtowcem koreliańskim typu CE-2 (dość mało znanym poza tym wystąpieniem ;) )

      • Brak Says:

        Proszę tylko ,by Admirał się pospieszy z nowymi opisami.

  36. barttollo Says:

    Mam pytanie.
    Ile luf liczy bateria turbolaserowa ISD2?

    • W wariancie opartym na danych technicznych z RPG, ISD ma 60 podwójnych dział – bateria liczy dwie lufy.
      Oczywiście jeżeli zaczniemy dokładnie analizować model filmowy, to sprawa zacznie wyglądać trochę inaczej… Ale dla modelu firmowego nie ma nigdzie formalnych danych technicznych, więc póki co na SV jest ten „erpegowy”.

      • Brak Says:

        Ale Admirale tu chodzi o baterie ISD2 ,a nie ISD1 . Zapewne dokładniej o te co mają siłe taką samom co bateria SSD

        • Whoops, nie doczytałem, sorry. Ale problem jest niestety dokładnie ten sam. W RPG WEG stoi 50 baterii, w RPG D20 Saga Edition 5 baterii (patrząc po ilości strzelców to pewnie po 5 dział), a Wookieepedia rozpaczliwie próbuje to godzić z wyglądem modeli…

  37. Brak Says:

    Poproszę o Tie Huntera.

    • Brak Says:

      TIE Huntera widziałem na Wookipedi.

      • Ano, jest na Wookiee. Problem jest taki, że w ogóle mało mamy o nim sensownych informacji, bo to produkt pochodzący z jednej gry komputerowej. Może z czasem załapie się do jakiegoś sourcebooka, bo ostatnio jest na to moda.

  38. Brak Says:

    Dzięki za Neutralizera.

  39. byq Says:

    Warto by przypomnieć trochę wojny klonów… ;p

    • Hmm, może być nowy/stary Y-wing?

      • Brak Says:

        Zgadza się z podziałem Y-wing na nowszy istarszy ,ale mam dość Wojen Klonów , bo są dla bobasów . Dla nieco starszych są czasy po Galaktycznej Wojnie domowej .

        • byq Says:

          no co ty dajesz?:P wojny klonow maja klimat, siedzą w najciekawszym momencie calych gwiezdnych wojen. To dziedzictwo wylatuje gdzies na margines kanonu. Dla mnie max to Thrawn albo akademia jedi. pzdr

          • Brak Says:

            NIe mówiłem ,że Dzidzictwo ,ale uważam je za bardziej kanoniczne niż coś co działo się 3900 lat przed bitwą o jawin.

          • Brak Says:

            Wojny Klonów są w porządku tylko ,że sa nudne

          • byq Says:

            fakt ze KotOR itd daleko odstaje od „starych gwiezdnych wojen” ale akurat tutaj mam sentyment bo gierka wymiata wszystko:P

  40. byq Says:

    jak najbardziej moze byc ten Y . Ale może by tak jeszcze prom T-6. Takie całkiem nowości bylyby lepsze;]

    • No ale co można napisać o T-6 poza tym, co widać w filmie?

      • byq Says:

        jest jakaś historyjka na wookie, a poza tym moze ff mały? wieke opisów jest dośc krótkich więc i temu by się nic nie stało

  41. Miło byłoby zobaczyć okręty z czasów drugiej imperialnej wojny domowej, które tak ładnie przedstawiono ostatnio w LECG ;)

  42. Londevin Says:

    A ja prosiłbym, o ile jest to możliwe, o zaktualizowanie niektórych grafik z pojazdami np. takiego frachtowca HT-2200 ponieważ widok z boku utrudnia trochę wyobrażenie sobie statku w całości, w perspektywie. W końcu trzeba się upewnić jak wygląda pojazd zanim się złoży zamówienie;)

  43. Brak Says:

    Niezłe te nowe myśliwce (mają dobre parametry) naprawde silnie uzbrojone , dobrze opancerzone mają tylko jedną wade czyli brak hipernapędu .

  44. Kyle Says:

    Dało by się napisać coś o późnorepublikańskich jednostkach liniowych? Jest e-wing, k-wing a wszystko większe spoczywa zapomniane. :( Niestety chyba jedynym źródłem jest tu „Cracken’s Threat Dossier”, ale może Admirał ma jakieś sekretne dojścia. Gorzej z grafikami, bo prawdopodobnie jedyne kanoniczne pochodzą z ww sourcebooka, a tam były robione na odczepkę. :(

    I jeszcze pytanie: skąd pochodzi grafika k-winga? Pojawia się on właściwie tylko we wszelakich modach do gier i tam zawsze ma ten sam model wersji mk2.

    W takowych modach jednostki późnorepublikańskie maja usystematyzowany wygląd (całkowicie rożny od szkiców z sourcebooka), ale to pewnie przez jednego człowieka, od którego wszyscy kopiowali model, wiec odpada jako źródło. Licencja to podstawa, nawet gdy obejmuje kilka maźnięć tuszem, bez zachowania proporcji czy zgodnosci ksztaltu z parametrami jednostki. :(

    A co do ostatniej aktualizacji: Nie jest znana pojemność zasobnika torped Rihkxyrk’a? W tym przypadku ten konkretny parametr ma wielkie znaczenie.

    • 1. Chodzi o Belarusy i całą Piątą Flotę? Nawet przeglądałem ostatnio ten sourcebook i zastanawiałem się nad nimi (czego skutkiem był Ferret i Prowler), ale wishlista cieszy się takim powodzeniem, że ciągle na Sluis lądowały aktualizacje zainspirowane życzeniami czytelników. Teraz przynajmniej będzie pretekst ;)
      Z grafiką będzie problem bo przytłaczająca większość tych zabawek faktycznie występuje tylko w CTD. Ale cóż, poskanuje się (albo ukradnie z Wookiee) co się da.

      2. Grafika K-winga faktycznie jest nieoficjalna, pochodzi z modelu stworzonego przez fana na podstawie książek wieki już temu. Dodatkowo sam też ją trochę podrasowałem, żeby była bardziej zgodna z opisem i parametrami. Nie spotkałem jeszcze licencjonowanego obrazka K-winga wariantu pierwszego.

      Ponieważ obrazek „oficjalny” zupełnie nie odpowiadał opisowi i danym technicznym (grafik wynajęty do „Niesamowitych przekrojów” poszkapił się i dorobił m.in. tę nieszczęsną wieżyczkę), nie zmieniałem zdjęcia na Sluis Van na oficjalne, ale wyraźnie błędne. Teraz dodatek WotC wprowadził K-winga „dwójkę”, stworzoną, żeby wyjaśnić kwestię tego nieszczęsnego rysunku… Więc najpewniej w bliższej lub dalszej przyszłości po prostu rozbiję opis na dwa. Może być? Mk.I będzie miał nadal „nieoficjala”, a Mk.II – „oficjala”. Może być? :)

      K-wing to jednak wyjątek od zasady. Z reguły nie biorę grafiki z modów, bo często jest nawydziwiana. Chociaż teraz zastanawiam się, co zrobić, bo na tapecie mam… Rand Ecliptic. Rozumiecie problem?

      3. Rihkxyrk i jego torpedy. To są właśnie nasi wspaniali starwarsowi twórcy statków kosmicznych – peany na cześć króla, a potem nie piszą, jak ten król miał na imię ani czym sobie zasłużył. Czy wśród czytelników jest jakiś gracz w Galaxies, który mógłby stwierdzić, czy na podstawie gry da się określić ilość torped zabieranych na pokład przez ten myśliwiec?

      • Kyle Says:

        Owszem, chodzi o „Belarusy i cala reszte”.
        O dronkach zwiadowczych przypomniałem sobie, ale już po czasie. :P

        Na pierwszy ogień mógłby pójść Nebula SD. Pojawił się we wszelakich nowych chronologiach, wiec dorobił się kilku ładnych artów. Z RSD jest podobnie. Defender i Majestic jakoś jeszcze wyglądają, ale sztandarowy Endurance wywołuje tylko śmiech. Po wytrzymałości i pojemności hangarów spodziewałem się czegoś na kształt battlestara, a tu takie dziwadło.

        Wygląd kanonierki Warrior również budzi mieszane uczucia. Opis wskazywał na coś o ciężkim uzbrojeniu rakietowym, a posiada raptem cztery (i to źle zorientowane) wyrzutnie lekkich rakiet.

        Szkoda, że twórcy NEJ całkowicie olali te jednostki. Może w komiksie coś się pojawi i będą wreszcie kanoniczne arty.

        EvilleJedi zrobił trochę modeli jednostek z tego okresu. Majestic, Corona i Endurance przypominają szkice Cook’a, a jednocześnie jest gdzie upchać hangary i uzbrojenie. Powiedziałbym, że to licencjonowany wizerunek jest udziwniony. :P Jego Belarius, Defender i Sacheen niestety już nic ze szkicami wspólnego nie maja. Jak w K-wingu zrobił Admirał wyjątek, to może i tu można by trochę nagiąć zasady dla dobra oczu czytelników? :) Nie wiem jak tam ze zgodą na przetwarzanie modeli, ale skoro występują w każdym modzie do EaW, to autor raczej nie ma kompleksów na tym punkcie.

  45. barttollo Says:

    Ja poproszę o jednostki Konsorcjum Zanha.
    Nie piszę ich nazw bo nie pamiętam ich:) ale grałem i EaW FoC i wiem że
    są niszczycielskie.

    • Brak Says:

      Ja znalazłem większość ,a z tego co mi wiadomo to jest już star wiper .

      • Brak Says:

        większość na wookipedi .

        • Kyle Says:

          A FoC jest w całości kanoniczne? Niektóre z tych jednostek błagają o pomstę do Mocy. Korweta Crusader z obrona przeciwrakietowa to jeszcze nic. Fregata Venegance z działami kinetycznymi i bez tarcz. Aggressor ze swoimi działami plazmowymi… I to jeszcze rzekome projekty imperialne. Przecież to nie pasuje do SW. Do Interceptora i Kaldabe jako okrętów nic nie mam.

          Praktycznie wszystkie te jednostki pojawiły się tylko w grze, która nie może być źródłem na Sluis. Większość rubryk w tabelce wymagałaby wielkiej krechy.

          Ale skoro Broadside i jego baradowe pociski przeszły, to może i FoC jest już powszechnie akceptowane, a ja jestem jakimś osamotnionym reliktem.

          Fabula dodatku to infinities, wiec wole nawet nie probowac wciskać go do mojego osobistego kanonu. Gra się nadaje do zabicia weekendowej nudy, ale gdy zacząć nad nią dłużej myśleć… Według wookie konsorcjum zostało wspomniane w książeczce o Sokole, wiec chyba będzie trzeba zacząć je akceptować, ale z pewnością nie w formia, w jakiej ukazane jest w grze.

          • barttollo Says:

            Gra się bardzo miło i przyjemnie, ale jak prawie każda gra ze świata SW ma pewną granice Kanonu. Prawdę mówąc w dodatku nie ma prawie ograniczeń, więc w chwili bitwy o Endor posiadałem większość galaktyki. W kanonie Gwiezdnych wojen prawie o konsorcjum nic nie wiadomo. No w końcu to tylko gra :) i nie musi do końca trzymać się kanonu.
            Niechodzi mi nawet o opis takich jednostek jak ten nieszczęsny agresor tymi działami plazmowymi, (ten okręt to totalna pomyłka , Imperium by go niezaprojektowało bo Palpi zamiast dział plazmowych kazał zainstalować superlaser:D) ale o kanonierkę krzyżowiec czy coś o większym stopniu wiarygodności niż ‚zemsta’ okręt bez osłon.

          • Brak Says:

            Co ci się nie podoba w Agresorze przecierz superlaser jest olbrzymi i wymaga masę energi . Przydałby opis superlasera .

          • Podejście do kanonu mam umiarkowane :) Jeżeli ktoś pamięta wczesne wieki Sluis Van, to wspomni, że swego czasu przy TIE Defenderze (tak!) i TIE Phantomie widniały ostrzeżenia o „niskim stopniu kanoniczności”. Z czasem – i z pojawianiem się kolejnych źródeł – przynależność tych jednostek do kanonu przestała być kwestionowana…

            Ogólnie staram się działać tak, że jeżeli nie mamy do czynienia ze źródłem absolutnie kanonicznym (jak filmy kinowe), to jednostka zostaje poddana krytycznej ocenie :) Jeśli wygląda prawdopodobnie i wpasowuje się w fabułę oraz dotychczasową ciągłość świata, to ma szansę się załapać na SV. Jeżeli nie, to zapewne będzie musiała trochę poczekać – aż kolejne źródło ją potwierdzi.

            Z reguły kończy się to tym, że któryś z kolei podręcznik do RPG bierze dany statek na warsztat, cywilizuje go, dodaje jakieś w miarę sensowne parametry i namiastkę historii, no i wtedy już spokojnie można się nim zaopiekować :)

  46. beno Says:

    Sorry, ale kiedy na stronie pokażą się opisy Luxury 5000, Gozanti, Citadel i Kaloth? Z góry dzięki za odpowiedź.
    [komentarz edytowany]

    • W najbliższym czasie postaram się wrzucić Kalotha, Gozanti też może być niedługo, bo mam w pobliżu grafikę i źródła. Do Citadela jakoś nie mogę sie przekonać, ale jeśli taka będzie wola ludu… ;)

  47. oskarboss Says:

    wielkie dzięki za Kaloth i głosuje za # Luxury 5000
    # Gozanti
    # Citadel

  48. beno Says:

    dzięki za Kaloth i Corsair.

  49. Brak Says:

    Niezłe te ostatnie newsy

  50. byq Says:

    bardzo ładny opis gozanti ;)

  51. Brak Says:

    Co tak długo bez newsów ?

  52. byq Says:

    ej no wlasnie mialo byc przynajmnije co tydzien:P

  53. Ven Says:

    Mój głos na Gozanti, jestem bardzo ciekaw tej jednostki.

  54. Ven Says:

    Świetny opis eskortowca, na tą jednostkę długo czekałem.
    I dołączam się z ciekawości do próśb o Citadel, bo tylko plotki jakieś słyszałem.

  55. Darth Vra'id Says:

    A ja głosuję na Luxury 5000 – lubię opisy jachtów :)

  56. Kyle Says:

    Piękny ten Citadel. Nie dziwie się, że Imperium robiło problemy Koensayrowi. Przecież to prom szturmowy z „ciężarową kratką”. Podczepić mu jakieś dwa ciężkie myśliwce i mamy idealną jednostkę piracką. Rakiety przekonają większość frachtowców do kapitulacji.

    Jak rozlokowane są te działka. Po jednym laserowym i jednej jonówce na każdej burcie, tak jak w DX-9? W takim razie po co dwóch strzelców, jak nie mają one możliwości ruchu.

    Płaty składają się jak w v-wingu, czy do lądowania wymagana jest jakaś specjalna konstrukcja a la tie?

    • Trudno powiedzieć, jak to jest z tymi płatami, bo nikt jeszcze nigdy nie widział Citadela na lądowisku :) W przyrodzie występuje wyłącznie w kosmosie lub zadokowany bokiem do jakiejś instalacji orbitalnej, okrętu itp. Gdybym miał strzelać, to obstawiałbym, że albo boczne płaty obracają się do poziomu, a dolny podjeżdża do góry (hm, ale tam pod spodem jest działko, które musi się wtedy jakoś schować), albo że składa się tylko na bok końcówka środkowego płata (to sugeruje obrazek ze starych Starships of the Galaxy), a cała jednostka staje na wszystkich trzech skrzydłach. Tylko wtedy żeby dostać się do wnętrza potrzebna jest jakaś winda…

      A co do uzbrojenia, to mamy cztery podwójne wieżyczki – po jednej z każdego boku, jedną na górze pod „ogryzkiem statecznika” i drugą symetrycznie do niej pod kadłubem. Zakładałbym, że uzbrojenie w bocznych należy do jednego typu, a w górnej i dolnej do drugiego, ale nie ma na ten temat żadnych twardych danych i nie wiadomo, które to jonówki, a które – lasery. Wiadomo, że każdy ze strzelców odpowiada za całość uzbrojenia danego typu, czyli wypada, że każdy obsługuje równocześnie dwie sprzężone wieżyczki.

      • Kyle Says:

        Przyjrzenie się szkicowi ze starych starshipów rozwiewa większość wątpliwości. Na miniaturce umieszczonej na Sluis nie zauważyłem górnej wieżyczki. W samym poradniku wyraźnie jest napisane „dwie wieżyczki ciężkich podwójnych działek jonowych (sprzężonych) i dwa działka laserowe zorientowane ku dziobowi (sprzężone)”. Wookie się tego trzyma. Może na starym szkicu wieżyczki były pojedyncze, a nowy posiada tylko jedną, ale za to podwójną. Nie wiem jak wygląda spis uzbrojenia w nowych starshipsach, ale to w miarę logiczne.

        Stary Citadel ma coś w stylu łamanego płata brzusznego. Nie wyobrażam aby ktoś zaprojektował takie rozwiązanie. Skrócenie go o 2m wiele by nie zmieniło. Założę, że może lądować tylko na specjalnej platformie (do większych frachtowców były budowane, więc i ten pewnie jakoś mógł się wpasować). Tyle się naczytałem o tie lądujących w środku lasu i startujących bez żadnych uszkodzeń, że statek nie będący w stanie wylądować, jakoś nie robi na mnie wrażenia.

        Można to uznać za jedną z wad konstrukcyjnych i powód jego niewielkiej popularności w galaktyce.

  57. beno Says:

    dzięki za Gozanti i Citadele proszę jeszcze o serie VCX freighter (VCX-350 light freighter VCX-700 heavy courier VCX-820 escort freighter) i głosuje na Etti Lighter

  58. Corrieses Says:

    A ja bym prosił o YT-1930

  59. Brak Says:

    Mi tam wszystko jedno co będzie . Byle było silnie uzbrojone ( nie jakiś frachtowiec ( chyba , że coś w rodzaju Gozantiego )) .

  60. LOndevin Says:

    A ja bym był za Luxury 5000, bo luksusu nigdy za wiele

  61. Corrieses Says:

    Jestem za Luxurym 5000

  62. oskarboss Says:

    a ja chce coś bojowego Discril-class attack cruiser, M22-T Krayt gunshipi ATL interceptor (Defender starfighter ) i jeszcze czy ATL interceptor używany przez gang Fromm i Defender starfighter to jeden i ten sam model myśliwca czy dwa osobne modele ?

    • Republikańskie Defendery były stworzone na podstawie ATLi, ale produkcja rozpoczęła się całkowicie od nowa.
      Można podejrzewać, że stało się tak dlatego, że nie było za bardzo czasu na projektowanie czegoś zupełnie od podstaw (chociaż przecież E-wing…). Tak więc wzięli to, co było akurat dostępne (gotowy projekt), może nieco zmodyfikowali i wrzucili na taśmy montażowe :)
      Może też chodziło o to, że w tym przypadku nastawiano się na produkcję masówki (w końcu w planach cała Nowa Klasa okrętów liniowych…) i postanowiono skorzystać z prostszego rozwiązania, a high-tech E-wingi produkować w mniejszych ilościach.

  63. Brak Says:

    Co tak długo bez newsów .

  64. Corrieses Says:

    Dalej szukacie grafiki HT – 2200? Przecież można ukraść z wookiepedi!

    • To jest wishlista – nigdy nie mówiłem, że to jest lista „do zrobienia od zaraz” ;) Jak są życzenia, to je spisuję, chyba, że byłyby naprawdę *bardzo* głupie :)

  65. Brak Says:

    Mam pytanie kiedy będą newsy ?

  66. Brak Says:

    Czy może zostać opisany Miecz Ciemności ?

    • Obaczym, co da się zrobić. Nie pamiętam, czy jego statsy są w jakimś sourcebooku (pewnie u Crackena), ale po powrocie na Sluis zbadam sprawę (ew. Kyle pewnie wie, ale nie wiem, czy często nas tu czytuje :) ).

      • Kyle Says:

        U Crackena o tym dziwolągu nie ma ani słowa. Według wookie coś powinno być w NEJowym sourcebooku.

        Czytam sobie historię tego miecza ciemności i jak na Andersona to całkiem przyzwoicie. Jestem jak najbardziej za umieszczeniem na Sluis.

        Odnośnik po odnośniku doszedłem do tego, że Błędny Rycerz superlasera się dorobił. Jak tu brać się za NEJ wiedząc takie rzeczy…

        • Poczytałem sobie na Wookiee i z artykułu da się wywnioskować tylko tyle, że o „superlaserze” na EV albo w książce było napisane niejasno, albo nikt z piszących artykuł nie potrafił jej przeczytać ze zrozumieniem ;) Ja nie czytałem, więc nie wiem :)

  67. barttollo Says:

    Poproszę pewien okręcik z ery dziedzictwa.
    Ardent-class fast frigate

  68. byq Says:

    no to może by tak Cardan space station.

  69. Brak Says:

    Czemu nie ma newsów ? Powinny być dwa dni temu .

  70. byq Says:

    Panie Admirale… czy coś się stało? Teraz to zaczynam się już martwić ;)

  71. Brak Says:

    A ja to mam wrażenie , że Admirał nic już nie zrobi (w sęsie – nie będzie newsów) , bo newsy powinny być trzy tygodnie temu .

    • Żyję, żyję :) Powoli będę kończył przerwę świąteczną (od świąt katolickich do prawosławnych ;) ) i pracuję nad „tygodniem separatystycznym” (to tak wzorem jednego z wiodących portali). Gwoli wyjaśnienia – znów jestem na obczyźnie i m.in. stąd te opóźnienia. Poza tym trzeba było pozałatwiać nowe kontrakty handlowe dla stoczni itp.

      • Ven Says:

        Codziennie nowa jednostka? Cool 8) Czyli odwiedzanie Sluis raz dziennie nie będzie już przesadą.
        Zerknąłem do góry i zauważyłem dość ciekawą dyskusję :) Powiem tylko tak: NEJ sobie odpuściłem. Przeczytałem jakieś 90% książek z poprzednich er (i po przeczytaniu „Posłuszeństwa” odżyła moja ciekawość). Wybieganie do losów wnuków Solo mnie już naprawdę rozczarowało. Pachnie to, to tasiemiecowatością w całej swojej rozciągłości.
        Z NEJ interesuje mnie właściwie tylko technika dlatego mój głos daję na fregatę typu Ardent.

        PS. Niech mnie ktoś oświeci (tylko nie strzelać) – czy w NEJ też jest powtórzenie motywu pt „Dzieciak niszczy superstację wroga jednym strzałem” ?

  72. byq Says:

    poprosiłbym jeszcze o republic light cruiser, jedi ambasadorial shuttle i stacje kosmiczne z empire at war

  73. TheBothanSpy Says:

    fajnie by było gdyby pojawił się opis mniejszego krewniaka GR-75, czyli Maka-Eekai L4000.
    Swoją drogą, to przez rozmieszczenie kokpitu pilot musiał wierzyć na słowo odczytom z sensorów bo nie trudno było by zachaczyć „garbem” o jakiś most albo wystającą kontrukcję gdzieś na Coruscant albo Nar Shaddaa.

  74. Kyle Says:

    Diamond posiada literówkę w historii eksploatacji. „Kilkadziesiąt Diamondów wzięło udział w rozpoczynającej wojny klonów bitwie na Deonosis…”

    Z tym hipernapędem 0.75 to przesadzili. Nie dość, że to era CW, to jeszcze takie coś montować w seryjnym transportowcu…

    Czy do tygodnia separatystycznego zaliczy się Belbullab-22? Chciałem niedawno zobaczyć jak to to się właściwie nazywa, pierwszy krok na Sluis, a tu pusto. :(

    • Słusznie, litrówkę już poprawiam :)

      Hipernapęd mnie też zadziwił – może chcieli go przemycić mimochodem i liczyli, że nikt nie zauważy ;) No to się nie udało. W związku z tym trzeba traktować Diamonda jako taką jednostkę dla grup szybkiego reagowania.

      Belbullab, Belbullab… Tak szczerze mówiąc, to mam go zaplanowanego właśnie na dziś.

      • Ven Says:

        Jupi! ^^
        Warto było czekać – bardzo porządny opis Belbullaba ;) I od razu spytam: czy przewidywane jest rozbicie go na kawałki, tak jak to miało miejsce z Acclamatorem?
        Ha, to ciekaw jestem co nam Admirał przyszykował na sobotę ;]

        • Na razie nie będzie rozbijania, bo o B-23 i B-24 żadne większe źródła nic konkretnego nie mówią, więc nie byłoby o czym pisać:) Ale jeśli w przyszłości to się zmieni, to pewnie tak…

  75. Londevin Says:

    Super ten tydzień separatystów. Wielkie dzięki, świetne opisy.

  76. Brak Says:

    Co tak długo bez newsów ?

  77. Brak Says:

    Co tak długo bez newsów ?

  78. Kyle Says:

    W opisie Oppressora wspomniane jest o osłonach, a w tabelce z danymi już tego detalu brakuje.

    Sama maszynka całkiem ładna. Ten górny płat na oko nie mieści się w standardowych klamrach dokujących. ;) Defenderowi nic z tyłu nie wystaje. Może klamry jakoś się tam zmieszczą dzięki wycięciom płatów…

    Aggressor to kompletny niewypał. Styl lotu bez tarcz znacznie utrudnia zadanie strzelca pokładowego. Zrezygnowano z osłon i hipernapędu, więc nie wiem po co zachowano płetwy z tyłu kadłuba. Toż to piękny cel dla artylerzystów rebelianckiej korwety. (do czegokolwiek większego bałbym się zbliżyć)

    Ilość TIEów na Sluis przekroczyła już dawno liczbę maszyn ogólnodostępnych, a ciągle Hunter czeka w kolejce. :P

  79. Darth Vra'id Says:

    A może by tak Psi Ząb, statek Bosska? Na Sluis jest raczej mało statków łowców nagród :)

  80. Kyle Says:

    Bardzo dziękuję za coś noworepublikańskiego. :)

    Nebula to przekoks. Siła ognia ISD II, prędkość Caracka, dobry hipernapęd, spory hangar i małe rozmiary. Dobrze przynajmniej, że te dwa skrzydła myśliwskie, to rebeliancka nomenklatura.

    W Defenderze nie widzę potrzeby istnienia dwuosobowej załogi. Wszystkie działka zorientowane do przodu, więc co ten strzelec robił? Astromech by wystarczył.

    W opisie TIE/sa zauważyłem „Warspite podczas jej słynnego ataku na rebeliancką fregatę medyczną Redemption, unieśmiertelnionego pod postacią misji treningowej dla rebelianckich pilotów” Nie wiem czy to należy do edycji, ale jest bardzo miłym akcentem :) Szkoda, że posiadam tylko iksa na silniku TIEvsX, gdzie ta misja nie jest specjalnie wymagająca. Trzeba będzie się jakoś zaopatrzyć w starą dobrą dosową wersję.

    Przy okazji do wishlisty dokładam prośbę o bothański krążownik szturmowy. Jest w starych starshipsach, a i ładny model 3d istnieje, więc ze źródłami nie powinno być problemów.

  81. Darth Vra'id Says:

    Przepraszam, że tak jedno pod drugim, ale dopiero co to znalazłem na Ossusie i mnie zainteresowało. Chodzi mi mianowicie o Emperor’s Shadow. Czy taka jednostka pojawiła się w czymś innym niż komiks? Jestem bowiem bardzo sceptycznie nastawiony do danych z Ossusa, które wybiegają poza to, co widzieliśmy na filmach.

    • Kyle Says:

      Komiks? Według wookie nazwa promu wystąpiła tylko w „The Kaal Connection” opublikowanym w „Star Wars Adventure Journal 7”. Magazyn lub jego skany są praktycznie nie do zdobycia. Nie wiem czy nawet kontakty Admirała na coś tu się zdadzą.

      Wspomniana została w 14 numerze tego samego magazynu oraz w „The Complete Star Wars Encyclopedia”.

      Czytając te lakoniczne opisy nie dowiedziałem się nawet, czym ten statek dokładnie był. Zmodyfikowana Lambda? Jakiś Jacht?

      Nie znalazłem również informacji, jakie imię nosił jacht, którym Palpatine wyruszył do systemu Endor i wpadł w pułapkę Zaarina na obrzeżach systemu Coruscant. Ktoś pamięta?

      • Kyle Says:

        Struktury wookie solidną nazwać nie można. Oczywiście nie może być streszczenia w artykule o grze, a tipsy do rozgrywki (przydatne swoją drogą :P )trafiają się w biografiach bohaterów. Tak czy inaczej był to potężny liniowiec C-3, a nie zwykły jacht Luxury i zwał się Excalibur, więc w tym kontekście odpada.

        • O ile pamiętam, to promem eskortowym tylko wieźli pojmanego już Palpiego na ISD Zaarina. Co do „Emperor’s Shadow” zaś, to wkrótce pojawi się osobna notka.

  82. […] W komentarzach do wishlisty padło ostatnio pytanie o szczegóły dotyczące statku Emperor’s Shadow. Generalnie wiele na jego temat nie wiadomo, ale… […]

  83. Arti Says:

    A ja bym poprosił o ArcHammera z Dark Forces

  84. […] pierwsze, lista życzeń, która, jak się właśnie zorientowałem, ma już niemal rok. Dzięki niej, a także dzięki […]

  85. oskarboss Says:

    dzięki za super opis Defendera i sorry ale chciałbym wiedzieć kiedy będzie jakiś statek z listy i jaki konkretnie i mój głos na Horizon-class Star Yacht

    • W sumie czemu nie… Wprawdzie miałem na celowniku fregatę Tapani, ale w takim razie postaram się na ten weekend zamiast niej przygotować Etti i jak dobrze pójdzie to tego nieszczęsnego Horizona…

  86. Sien Says:

    Witam.
    Mnie ciekawi przykładowo takie cuś, jak AA-9, „pasażer”, którym Skywalker wraz z Amidalą potajemnie przenieśli się na Naboo.

    Jeśli coś by się dało tym fantem zdziałać byłbym bardzo wdzięczny :-)

    P.S. Coś mało też Chissów na Sluis. A przecież o wielu ich jednostkach można co nieco wyczytać od „Pozagalaktycznego Lotu” po „Mroczne Gniazdo”.

    • AA-9 dorzucam do listy, chociaż z danymi technicznymi może być problem. Poszukam.

      Jeszcze większy problem jest z Chissami – do tej pory niz poza Nssisem nie doczekało się porządnego, usystematyzowanego opisu…

  87. beno Says:

    czy dało by się zrobić opis Minstrel-class space yacht z góry dzięki

  88. Darth Vra'id Says:

    Hehe. I kolejny jacht. Może warto utworzyć osobną podkategorię „Jachty” w kategorii „Statki” ? Ew. pod nieco mniej dosadną nazwą…

    • Myślałem nad tym, ale na razie rozbicie „dyspozycyjnych” spowodowałoby powstanie dwóch kategorii-ogryzków z niewielką ilością statków, coś jak te nieszczęsne „pasażerskie” (od których oddzieliłem jachty przy okazji poprzedniej reorganizacji, bo trochę nie pasowały rozmiarami; nawiasem mówiąc nikogo nie rozbawił statek niewolniczy w „pasażerskich”?).
      Za to powoli do rozbicia dojrzewają lekkie frachtowce (18 opisów, rekord) i tu już nie mam pomysłu na kryteria podziału… Epokami wychodzi bardzo nierówno, a nie wypada chyba oddzielać tak po prostu koreliańskich od nie-koreliańskich…

  89. beno Says:

    Może na zbrojne frachtowce lub jednostki eskortowe (trochę takich statków jest np. YV-929 armed freighter i Gozanti )

  90. Sien Says:

    Co do statku niewolniczego wśród pasażerów, to nie mam zastrzeżeń. Niewolnik też pasażer, tylko przelot ma gratis i tylko w jedna stronę… ;-)

    Co do „transportu” ogółem rozbiłbym całość na 6 części:
    1. Transport lekkiego tonażu (historyczne, Stara Republika)
    2. jw (Imperium, Nowa Republika, Sojusz, i reszta nowinek)
    3. Transport średniego tonażu (hist., SR)
    4. jw (Imp., reszta)
    5. Transport masowy (hist., SR)
    6. jw (Imp., inne)

    Określenie jednostki mianem dyspozycyjnej raczej pasuje do konkretnego egzemplarza będącego własnością jednej osoby. Np. prywatne jednostki Mary Jade, Luka Skywalkera czy innych osobowości.

    Przerabiane frachtowce np. pirackie też mogłyby doczekać się jakiegoś działu małego. W końcu można by napisać kilka słów o Actionach w rękach korsarzy, ich mocnych i słabych stronach w tej roli.

    Pozdrawiam.

  91. beno Says:

    mam pytanie czy dało by się zrobić opisz Minstrel-class space yacht na ten weekend lub następny

  92. beno Says:

    wielkie dzięki od dawna jestem zainteresowany Minstrel ale nie znalazłem za wiele informacji o nim ( nie licząc Star Jewel który należał do Jabby ale on jest chyba zmodyfikowany ?)

  93. Lord Jedi Says:

    oj, nieładnie :D . my tu czekamy miesiącami na choćby takiego Horizona, a tu trafia się taki Beno i dostaje Minstrela niemalże od ręki :P :D a swoją drogą, bardzo fajny opis. taki latający pałac.

  94. Brak Says:

    Czemu nie ma takich statków jak fregata Ardent lub pancernik Keldabe (czyli bojowych).

  95. Lord Jedi Says:

    bo czekają na swoją kolej.

  96. beno Says:

    wielkie dzięki za Minstrel fajny opis

  97. Ardent by się przydał. Ma dobry opis w Campaign Guidzie no i stanowi podstawę floty Imperium w czasach legacy

  98. Brak Says:

    Co z newsami ? Powinny być już przedwczoraj .

  99. Lord Jedi Says:

    przeca Admirał nie jest droidem – musi zapewne borykać się z problemami technicznymi, niesumiennością podwykonawców i/lub dostawców, a i pewnie po przerwie świątecznej ma huk prywatnych zamówień i kontraktów wojskowych :)

  100. Lord Jedi Says:

    Fajny opis i świetne zdjęcie liniowca typu Lady. Swoją drogą, jego rufa przypomina rufy XVIII wiecznych żaglowców :)

    • Miałem dokładnie to samo skojarzenie :) To w ogóle jest jedyna istniejąca grafika tego statku, na dodatek opublikowano ją jedynie w SW Sourcebooku wieki temu. To jeszcze były czasy, kiedy wydawca nie miał na zawołanie sztabu grafików i musiał kombinować jak tylko się da, żeby wrzucić drukiem cokolwiek nie będącego po prostu zrzutem z filmu…

      Stąd problem z Księżniczką Kuari – z reguły jest reprezentowana w sourcebookach przez zdjęcie modelu Liberty, który niespecjalnie pasuje do opisu i planów statku opublikowanych w Riders of the Maelstrom. Tu trochę zakombinowałem, przyznaję – przerobiłem szkic koncepcyjny kalamara pana Ralpha w oparciu o plany z RPG tak, żeby się zgadzały :)

  101. Lord Jedi Says:

    I wyszło super. Moim skromnym zdaniem to jedne z lepszych grafik jakie ostatnimi czasy pojawiły się na Sluis :)

  102. Kyle Says:

    Z Keldabe wyciągnięte ile się dało. Wiele tego niestety nie ma. Oczywiście z okazji pojawienia się go na Sluis, trzeba było przeczytać źródła. :P A tam w „Rebellion Era Campaign Guide” TIE z Galaxies, pierwsze z TIE experimentali (to wyjaśnia, dlaczego nie ma na Sluis reszty serii, aczkolwiek można by skończyć ją tylko na podstawie danych z XWA; proporcjami do tych pierwszych przeliczyć, historyjkę o obronie Liberty walnąć i seria zakończona), sporo z EaW… Niby Keldabe z wishlisty, a tak naprawdę, to Pan Admirał sourcebookami leci… Nie żebym miał coś przeciwko. Zresztą przyznałeś się do tego kiedyś. :P

    Swoją droga, fajny podręcznik. Kanonizacja wielu maszynek z gier, piękne arty, odkopanie staroci ze spacesimów….

  103. Lord Jedi Says:

    Bardzo proszę o Heavy Missile Platform z Zemsty Sithów. Na Wookie jest :)

    • Kyle Says:

      A to nie jest przypadkiem kanonierka atmosferyczna? W tekiej sytuacji niezbyt na Sluis się kwalifikuje. Ani desantowiec, ani transportowiec bojowy to to zapewne nie jest. Przekroje zakwalifikowały ją jako ciężki myśliwiec atmosferyczny. Noworepublikańskiego V-winga nie ma, więc wydaje mi się, że i HMP nie znajdzie tu swojego miejsca. Ale decyzja należy do Admirała a ja mogę najwyżej pojękiwać.

      W jakich okolicznościach w „Mrocznym Lordzie” się pojawiła, to nie pamiętam, ale BF’a za źródło brać nie można.

      • Z tym HMP to ciężka sprawa… Też miałem wrażenie, że to jednostka czysto atmosferyczna, ale z tego, co piszą na Wookiee wynika, że zdolna (przynajmniej niektóre jej warianty) do lotów suborbitalnych. Nie jestem przekonany póki co… Podobnie jak od wieków zastanawiam się nad Void Spiderem i jeszcze się nie załapał ;)
        Tymczasem jeśli tylko wróci mi na Sluis Van regularna łączność, to dziś na Sluis kolejny Mandalorianin. Kyle ma wszelkie dane żeby zgadnąć który to ;)

        • Kyle Says:

          W Rebellionie więcej już nie widzę. Przynajmniej będzie niespodzianka. :P

          Mam ładną 99% zgodną z kanonem grafikę Corony i 70% zgodnego Endurance. Obrabiać (jak tak, to w jakiej rozdziałce) i podsyłać?

          • Jasne, dobra grafika zawsze się przyda ;) Maila znasz. Docelowo obrazki na Sluis zawsze mają max 350 pixeli.
            Tylko plz z namiarami na autora/źródło jeśli chodzi o ew. publikację…

  104. Kyle Says:

    Kimogila ma literówkę w tagowaniu silnika. Sourcebooki podupadły. Brak zasobności wyrzutni torped (przynajmniej rakiety są tym razem), długości… Może do gry nie jest to niezbędne, ale kilkanaście lat temu było standardem. Ładne grafiki nie rekompensują braków w statystykach.

    Może założyłbyś osobny wątek do raportowania błędów/dodał opcję komentowania newsów na Sluis/dodawał wpis w dzienniku po każdej aktualizacji. Głupio mi tak wishlistę zaśmiecać.

    • W ogóle mam wrażenie, że „Rebellion Era…” jest zrobiony mocno na kolanie – wiele jednostek ma opisy sprzeczne z danymi ze statystyk czy też na odwrót, a już mistrzostwem jest któryś okręt (nie pamiętam, który) z którego danych wychodziło, że ma więcej strzelców pokładowych niż całej załogi (pilotów, strzelców itd.) łącznie.
      Hm, może faktycznie zrobię post „zgłoś błąd…”? Do przemyślenia.

  105. byq Says:

    Meteor-class Q-Carrier

  106. Brak Says:

    Przydało by się „przeczyszczenie” wishlisty .

  107. […] To już drugie wcielenie listy życzeń – archiwalna leży tutaj. […]

  108. […] Wishlista – archiwum April 2009 204 comments 5 […]

Możliwość komentowania jest wyłączona.

